[ECHEC] Lancement Proton-M / Telkom 3 & Express MD2 - 6 août 2012

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Nesterov continuera de travailler à Khrunichev et à une place de haute responsabilité puisqu'il sera Premier Vice-Directeur Général et aura en charge le projet Angara qu'il a suivi depuis sa naissance (du projet! :roll:)




04.09.2012 / 8:39 Nesterov will work at the Centre. First deputy general director of the Khrunichev

The ex-CEO of the Khrunichev Center Vladimir Nesterov continue to work at the company in the position of first deputy general director and will oversee the project, "Angara", said on Tuesday the newspaper "Kommersant".
"Now consider the variant with the appointment of Vladimir Nesterov for the post of first deputy general director. Planned that his responsibility will be to work on a project launcher" Angara "," - said the source "b" in the outer office.
According to the official publication, Mr. Nesterov experience will be needed in this direction, because "It was during his creation of the" Angara "moved from the theoretical to the practical plane," RIA Novosti reported.

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En attendant la nomination d'un nouveau Directeur Général, Vasily Sychev, a été désigné Directeur exécutif de Khrunichev.

06.09.2012 / 09:30 Appointed Acting Director General of the Khrunichev center

Acting Director General of the Khrunichev Space Centre appointed Vasily Sychev, said on Wednesday, September 5, "Interfax" referring to the press service of the Khrunichev.

[ECHEC] Lancement Proton-M / Telkom 3 & Express MD2 - 6 août 2012 - Page 4 Rykovodstvo13
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Annonce par ITAR-TASS

http://www.itar-tass.com/en/c154/513409.html
Spoiler:


Vasily Sychev appointed acting director of Khrunichev Centre :

MOSCOW, September 6 (Itar-Tass) — Vasily Sychev has been appointed Acting Director General of the Khrunichev State Space Research and Production Centre by the order of head of the Russian Federal Space Agency (Roskosmos) Vladimir Popovkin.

Sychev will perform his new duties “starting from September 3, 2012 until the appointment under the established procedure of the enterprise’s director general,” the Centre reported on its website. Earlier, he held the post of deputy head of the Khrunichev Centre.

On August 31, head of the Khrunichev Centre Vladimir Nesterov was relieved of his duties by the Russian president’s decree after a series of abortive space launches related to equipment failures, mainly the Briz-M upper stages manufactured by the Khrunichev Centre.

The company’s new director general will be appointed on the results of a competition to fill the vacancy of the Khrunichev Centre’s director general, which will be announced by Roskosmos
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L'ensemble des propulseurs Briz-M vont être rappelés en usine pour être vérifié individuellement. 20 propositions ont été faite par la commission d'enquête.
Les vols Proton-M/Briz-M reprendront à la mi-octobre.



20:50 10/09/2012MOSCOU, 10 septembre - RIA Novosti

L'Agence
fédérale spatiale russe (Roskosmos) rappellera l'ensemble du lot de
propulseurs Breeze-M dont faisait partie celui qui a causé l'échec d'un
tir de lanceur Proton-M en août, a annoncé lundi à Moscou le directeur
de l'agence Vladimir Popovkine.

"Nous avons décidé de rappeler et de vérifier l'ensemble du lot de
blocs d'accélération Breeze-M. Il ne s'agit pas d'un contrôle sélectif,
nous contrôlerons chaque accélérateur", a indiqué M.Popovkine.

Un lanceur russe Proton-M a placé deux satellites sur une orbite
erronée le 7 août dernier en raison d'un problème lié au bloc
d'accélération Breeze-M. Selon l'agence, le bloc s'est mis en marche à
l'heure prévue, mais ses moteurs se sont éteints sept secondes après, au
lieu des 18 minutes 5 secondes prévues.

"C'était une erreur de production. La commission d'enquête a formulé
plus de 20 recommandations permettant d'améliorer les techniques de
production des matériels spatiaux et les procédures d'essai au
cosmodrome", a ajouté le chef de Roskosmos.

Les tirs de Proton-M dotés de propulseurs Breeze-M reprendront à la mi-octobre, selon lui.

L'accident du 7 août s'est ajouté à la "série noire" de la branche
spatiale russe qui a provoqué la perte de plusieurs satellites et d'une
sonde en moins d'un an.
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La commission d'enquête et la commission d'ILS ont terminé leurs travaux et ont rendu leur verdict au sujet de l'échec de la fusée Proton (en plutôt du Briz-M). Le problème est venu d'une mauvaise fabrication d'un composant du système de pressurisation. Une revue étroite de l'ensemble du cycle de production et de construction va être engagée y compris au niveau du personnel, et le système de contrôle qualité amélioré. Les actions correctives doivent être achevée avant le prochain lancement (Intelsat-23).

On September 12, the International Launch Services, ILS, (a marketing arm of GKNPTs Khrunichev) announced that a day earlier, Failure Review Oversight Board (FROB) had concluded the review of the Russian State Commission report concerning the root cause of the mission failure. According to the company's press-release, the FROB agreed with the Russian State Commission that the accident had been caused by a component of the pressurization system that was not manufactured to specifications. This caused a shutdown of the Briz-M's main engine by the flight control system onboard the upper stage, just seven seconds into the planned 18-minute and 5-second third burn, ILS said.

According to the company, the corrective action plan for all Briz M upper stages that was established by the Russian State Commission and GKNPTs Khrunichev was also approved by the FROB. This included stringent quality oversight of all rework procedures, testing, support equipment, and personnel, both at the Khrunichev production facilities and in Baikonur. In addition, ILS and Khrunichev were to develop specific initiatives to enhance the unified Quality Management System (QMS) that is installed and operating at all Khrunichev's production facilities.

"I would like to thank the nine representatives of ILS customers, two insurance underwriting representatives and independent outside subject experts who participated in the ILS FROB process," the ILS Vice President and Chief Technical Officer, John Palmé, was quoted as saying.

The return to flight corrective actions were to be completed prior to the Proton's next launch with the Intelsat-23 satellite for Intelsat S.A. of Luxembourg in mid-October. A Russian Federal mission was to follow, ILS announced.

"The Breeze-M upper stage failed to deliver sufficient thrust on the third of its planned ignitions because of a small metallic orifice inside a fuel line that was not manufactured according to specifications, McKenna said.

The component was built by Polyot of Omsk, Russia, in a manufacturing plant owned by Khrunichev Space Center of Moscow, which is Proton’s prime contractor and for the last several years has assembled most Proton subcontractors under its management.

McKenna said the defective pressurization-line component was built by Khrunichev until 2011, when it was moved to Polyot in 2011 as part of a general reorganization of Proton assembly.

The Polyot-built component has flown on several flights without failing, a fact that McKenna said helps explain why the defect, which he said was due to a misunderstanding at Polyot of how the part should be built, escaped Polyot and Krunichev review tests.

Given that the defect only occurred at certain pressure thresholds, McKenna said, it was not picked up as the component was tested with Khrunichev oversight.

The component will be removed from two Breeze-M upper stages awaiting integration at the Russian-run Baikonur Cosmodrome spaceport in Kazakhstan. The components will also be replaced at those Breeze-M stages at Khrunichev. It is not yet entirely clear, he said, how quickly replacement components can be qualified and installed into new Breeze-Ms, which is why the company will refrain from announcing a manifest for a few weeks"
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a component of the pressurization system that was not manufactured to specifications. This caused a shutdown of the Briz-M's main engine by the flight control system onboard the upper stage, just seven seconds into the planned 18-minute and 5-second third burn, ILS said.

Composant fabriqué par Krunitchev ? par un sous-traitant ?
Il y a du boulot pour mettre un contrôle qualité ... de qualité,... en place, vu que les défaillances du Briz-M ne datent pas d'hier.

Est-il prévu de réutiliser le Briz-M sur de nouvelles gammes de lanceurs ? Angara par exemple ?

Je suppose que l'ESA aura le souhait de mettre un peu son nez dans le système, s'il est prévu du Briz-M pour le lancement des deux missions constitutives d'Exo-Mars en 2016 et 2018 ?
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@montmein69 a écrit:.
a component of the pressurization system that was not manufactured to specifications. This caused a shutdown of the Briz-M's main engine by the flight control system onboard the upper stage, just seven seconds into the planned 18-minute and 5-second third burn, ILS said.

Composant fabriqué par Krunitchev ? par un sous-traitant ?
Il y a du boulot pour mettre un contrôle qualité ... de qualité,... en place, vu que les défaillances du Briz-M ne datent pas d'hier.

Est-il prévu de réutiliser le Briz-M sur de nouvelles gammes de lanceurs ? Angara par exemple ?

Je suppose que l'ESA aura le souhait de mettre un peu son nez dans le système, s'il est prévu du Briz-M pour le lancement des deux missions constitutives d'Exo-Mars en 2016 et 2018 ?

Montmein il faut lire les extraits... :sage:

Le composant est fabriqué par Polyot à Omsk, qui est maintenant une filiale de Khrunichev, mais sa production était avant réalisé chez Khrunichev. Ce composant n'a pas provoqué de problème lors de vols précédents (coup de pot!) et le défaut n'a pas été détecté au contrôle qualité car le problème survient en fonction de la pression...

Oui le Briz-M sera utilisé sur Angara.
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L'étage Briz-M aurait explosé le 16/10 entrainant bien sur des centaines voir des milliers) de débris...
http://spaceflightnow.com/news/n1210/23breezem/
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Il ne fait vraiment pas bon voler sur proton dites donc :pale:
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@yoann a écrit:Il ne fait vraiment pas bon voler sur proton dites donc :pale:

Briz-M mon cher, Briz-M,
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@gaby-light a écrit:L'étage Briz-M aurait explosé le 16/10 entrainant bien sur des centaines voir des milliers) de débris...
http://spaceflightnow.com/news/n1210/23breezem/

Avec le test anti-missile chinois et la collision de l'Iridium, ça fait beaucoup de débris engendrés à une époque où nous sommes censés y faire attention . Comme quoi, le problème des débris doit être pris à bras le corps par l'ensemble des agences.
Lolodesbois
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Procédure de vidange et de passivation prévue quand toute la mission se passe bien.
Mais pour l'instant cela est souvent impossible en cas de malfonctionnement. On perd le contrôle de l'engin.
Cela est évidemment un gros problème si les réservoirs restent bien remplis ..... ce sont des bombes à retardement :affraid:

Je ne sais pas si des agences ont une solution dans de telles situations ?
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