Le lanceur Soyouz-2.1v

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Message Sam 4 Aoû 2012 - 9:18


Plesetsk devient indiscutablement le cosmodrome pour les essais des nouveautés.

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Message Mer 8 Aoû 2012 - 21:14


Je me suis laissé entendre dire que Soyouz-2.1v arrive à Plesetsk cette nuit !

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Message Jeu 9 Aoû 2012 - 15:27


Et on ne m'avait pas menti, Soyouz-2.1v est effectivement arrivée cette nuit ! :)

http://ria.ru/science/20120809/719826727.html

Les essais vont donc commencer à Plesetsk alors même que les premiers essais d'allumage au NITs RKP n'ont pas commencé... J'espère qu'ils n'iront pas trop vite sur ce programme très prometteur, histoire que Soyouz-2.1v n'aille pas côtoyer Fobos-Grount dans le Pacifique...

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Message Lun 13 Aoû 2012 - 10:27


Un article récent de NSF parle de la version 2-1v.

Rien de bien nouveau pour ceux qui suivent cette rubrique, mais cela résume ....

http://www.nasaspaceflight.com/2012/08/russia-evolve-veteran-launcher-soyuz-2-1v/

Quelques infos sur l'étage d'insertion Volga qui prendra la place du Fregat (moins cher)

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Message Lun 13 Aoû 2012 - 14:48


montmein69 a écrit:Un article récent de NSF parle de la version 2-1v.

Écris avec les documents que j'ai posté sur L2, et qui seront bientôt disponibles sur Kosmonavtika ! :D

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Message Jeu 16 Aoû 2012 - 19:39


lLe premier vol de la soyouz 2.1v et du bloc d'insersion Volga devrait avoir lieu en octobre.

The first launch of a new rocket "Soyuz-2.1V" from Plesetsk in October

The first launch of a new carrier rocket "Soyuz-2.1V" is planned from the Plesetsk cosmodrome in October, according to journalists at the Defense Ministry representative troops Aerospace Defense Colonel Alexei Zolotukhin.

"Right now, at the Baikonur continues preparations for launch of a new rocket of light class. According to technological schedule training specialists spaceport with representatives SRP" TsSKB Progress "held-verification leak propulsion rocket" - said Zolotukhin.

According to him, in the assembly and testing facility conducted autonomous tests of external instrumentation missiles. In parallel to the launch site in preparation ground maintenance equipment launch pad booster for the "dry" removal, scheduled for August 23.

The prototype model rocket "Soyuz-2.1V" was delivered to the Plesetsk Cosmodrome on August 9. Together with the "Union" of SRP "TsSKB Progress" delivered to the Baikonur launch also block "Volga".

Launch vehicle light class "Soyuz-2.1V" is designed FSUE "SRP" TsSKB Progress. "Two-stage rocket capable of ensuring removal from Plesetsk space vehicles weighing up to 2,800 kg into low circular orbit, and using the block elimination" Volga "will provide removal of spacecraft weighing up to 1400 kg into a sun-synchronous orbit.


une image du bloc Volga:
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http://www.tsskb-progress.ru/novosti/bv-volga-proshla-termovakuumnye-ispytaniia.html
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Message Ven 17 Aoû 2012 - 14:52


Le test d'allumage des moteurs sur le stand de test à Peresvet de la fusée soyouz 2.1v a échoué. A la mise à feu il y a eu un problème et le matériel a été endommagé. Cela va sans doute conduire à repousser la date du premier lancement test qui était prévu en octobre.

[Site de A Zak]
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Message Ven 17 Aoû 2012 - 21:44


Confirmation du problème survenu au début du test.

08.17.2012 / 19:22 the rocket engine tests in the suburbs ended in failure


In the Research Centre of rocket-space industry in the Moscow region occurred during emergency situations firing a rocket engine tests. Informs "Interfax", citing a source in the local administration.
"During the fire test bench was damaged engine is one of the stages of the launch vehicle" Soyuz ". There were no casualties. The stand is also damaged, "- a source told reporters.
He said that the engine is made ​​in Samara for the rocket "Soyuz".
"The company is working committee that is investigating the circumstances of the incident and assess the damage" - the source added.

NK
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Message Sam 18 Aoû 2012 - 9:32


patchfree a écrit:Confirmation du problème survenu au début du test.


Bonjour

Je n'ai pas bien compris quel moteur était testé sur ce banc : le NK33 ou bien celui du nouvel étage Volga ?

Et les essais prévus dans la foulée à Plessetsk sont des essais statiques avec allumage du 1er étage ?

Merci
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Message Sam 18 Aoû 2012 - 14:45


chapi a écrit:Je n'ai pas bien compris quel moteur était testé sur ce banc : le NK33 ou bien celui du nouvel étage Volga ?

Il s'agissait d'un essai d'allumage du premier étage, qui comporte le moteur NK-33 et le moteur vernier RD-0110R.

chapi a écrit:Et les essais prévus dans la foulée à Plessetsk sont des essais statiques avec allumage du 1er étage ?

Essais statiques sans allumage, juste pour vérifier la compatibilité du lanceur avec le pas de tir, et pour qualifier les différents matériels, notamment ceux liés au remplissage des réservoirs.

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Message Sam 18 Aoû 2012 - 17:00


Des infos sur le forum de NK :

Les moteurs NK-33 et RD-0110R du premier étage ont fonctionné 7 à 8 secondes sans problème.
Ensuite, les capteurs ont mesuré une vitesse anormalement élevée de la turbopompe du RD-0110R.
Le seuil haut a été franchi, ce qui a entraîné la commande AVD d'arrêt d'urgence des moteurs.
L'arrêt brutal a provoqué un coup de bélier qui a déformé la tuyauterie.

Il n'y a eu ni incendie, ni dégâts important sur le banc d'essais IS-102 du NITs RKP.

Il est quasi-certain que Soyouz-2.1v ne décollera pas cette année, mais l'année prochaine. Il est donc possible que l'Angara-1.2 vole en premier.

Spoiler:

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Message Sam 18 Aoû 2012 - 23:00


Tu m'as doublé Nikolaï...et avec une traduction en bon français c'est encore mieux que la traduction automatique ci-dessous... :D

So, summing up hints sounded was something like this:
1) After working for about 7-8 seconds, automatic stand found above normal turnover RD0110R TNA.
2) command has been given an AED to be executed that originated in the CBC RD0110R slugging, the deformation of the pipe.
3) The fire and serious injuries stand and missile unit was not, but the design will have to refine
4) Rather, this year launching Soyuz-2.1V will not be, at best, he will fly next year.
5) The Angara-1.1 has a chance to fly first.

Dimitri_V sur forum NK
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Message Lun 20 Aoû 2012 - 23:02


Un peu plus de détails sur le problème:
- pas d'explosion, pas d'incendie (les pompiers n'ont pas été appelés).
- mais l'étage testé est endommagé donc pas d'autres essais possibles
- quelques dommages au stand de test mais insignifiants (des câbles à remplacer)
- une commission travaillera cette semaine pour étudier l'incident


21.08.2012 / 00:05 Commission during the week will deal with the accident in SIC RCP

Special Commission during the week will provide an opinion on the fact contingency that occurred on August 16 at the Research Center of the rocket and space industry (SIC RCP city Relight) Tests engine for the new Russian carrier rocket "Soyuz-2.1V", RIA Novosti a source in the space industry.
"In the course of routine fire engine test stand at the first stage of the new rocket" Soyuz-2.1V "there was an emergency situation, the development of which it was possible to eliminate the automatic control means of the stand. Everything went without a call urban fire brigades. No explosions, as is rushed to announce a number of media, there was no "- the source said.
He explained that the engine of the first stage as a result of contingency has been damaged, and further fire tests are not suitable.
"The very ground stand damage is not received. You may need to replace multiple cables and pipelines, but it is insignificant economic loss," - said the source RIA Novosti.
According to him, the reasons for the incident will set a special commission for a week.
"That's what the existing tests to detect all possible problems. Just important that they were found still on the ground, not in the rocket carrier" - the source said.
He did not specify whether the emergency situation will lead to the transfer of a test firing of rocket "Soyuz-2.1V" from the Plesetsk cosmodrome.
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Message Mar 21 Aoû 2012 - 14:15


De ce que je comprends des discussions sur le forum de NK, le problème serait venu d'un défaut dans la programmation du logiciel qui mesure la vitesse des turbopompes du RD-110R. Une histoire toute bête de nombre de capteurs pris en compte qui a conduit le logiciel a croire que la vitesse des turbopompes devenait excessive ce qui a entraîné l'arrêt brutal des moteurs, et coup de bélier et endomagement du lanceur.

Sous toute réserve de mauvaise interprétation de la traduction automatique depuis le russe...
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Message Jeu 23 Aoû 2012 - 22:07


On en sait un peu plus sur les causes de l'accident lors du test:
1. Un bug dans le programme détecte une vitesse excessive de la turbo pompe du moteur vernier RD-110R
2. Une commande d'arrêt des moteurs est lancée
3. Mais là le cycle d'arrêt normal du moteur n'est pas complet et le moteur continue à fonctionner dans un mode anormal et provoque des dégâts.

Bref des logiciels à revoir. Tant mieux que cela soit découvert maintenant et pas en vol. Mais dommage que l'étage soit endommagé.

Accident during tests of "Soyuz-2.1V" caused a failure in motor protection
23/08/2012 18:37

MOSCOW, Aug. 23 - RIA Novosti. The cause of the accident, which occurred during ground tests of the first stage of the new rocket "Soyuz-2.1V", was the failure of safety systems of the RD-0110, said in an interview with RIA Novosti source in the space industry.

A special commission examines emergency situation occurred on August 16 at the Research Center of the rocket and space industry (SIC RCP city Relight) Tests of the first stage of the new Russian carrier rocket "Soyuz-2.1V."

"As it was established the commission, central (NC-33) and steering (RD-0110) engines of the first stage of the new rocket" Soyuz-2.1V "run on time and went to work on the standard mode of the sequence diagram in ground test bench. However, after a few seconds of work was suddenly formed a team of AED (automatic engine shut off.) As it turned out, this team was false: it showed that allegedly came limits for steering shaft turbopump unit RD-0110, "- said the source.

According to him, the false command to automatically turn off engines was issued because they were inaccurate set parameters for its formation.

"To the central engine NK-33 so far no complaints. But in the logic of the emergency protection system steering engine RD-0110 identified errors. Rather, the test bed system worked, but the flight of the product - not. But I would not say that this operator error or programmer. If it were only that, the engine would just shut down cleanly, quickly and without any damage, "- said the official.

According to him, an emergency situation has developed because the safety system of the RD-0110 is not implemented in time to full-time sequence diagram for an emergency stop.

"Therefore, the engine will continue to work hard in the abnormal mode, which as a result has led to its destruction, and partial damage of the first stage and its cable systems to the test stand. However, sprinklers stand worked normally, so it almost hurt," - said the source.

Responding to a question that will be taken to prevent future recurrence of abnormal situations, the agency said: "It is necessary to adjust the logic of the safety system of the RD-0110. Way, to find out that there are errors in it, it was possible it was during the this contingency.'s good, because that defects will be considered in the modernization of the system of protection. tests that exist in order to identify any potential issues still on the ground, not in the actual flight of the launch vehicle. "

According to the source, the test firing of the first stage of the new rocket "Soyuz-2.1V" should be continued. Interlocutor of the agency did not specify whether the accident will lead to the transfer of a test firing of rocket "Soyuz-2.1V" from the Plesetsk cosmodrome.

Roskosmos head Vladimir Popovkin, in mid-July, told reporters that the first launch of the new Russian carrier rocket "Soyuz-2.1V" can be implemented in the fourth quarter of 2012.

Earlier by the Defense Ministry to the troops Aerospace Defense (VVKO) Colonel Alexei Zolotukhin RIA Novosti that VVKO begin flight testing rocket light class "Soyuz-2.1V" at the end of this year and completed them in 2014. In total for flight tests requires five starts.

SIC RCP is the parent company of Roscosmos to design and create test tools in experimental testing of missile defense and space applications. He specializes in the bench test of liquid rocket engines and rocket stages, thermal vacuum testing of space vehicles.

Read more: # http://ria.ru/science/20120823/729384845.html ixzz24Nhe8Xgt
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Message Lun 27 Aoû 2012 - 15:01


Une nouvelle date pour le second test static de cette soyouz 2.1v semble avoir été donnée: février 2013.

Beaucoup considèrent cette date comme irréaliste.

Ten days after the failed test, industry sources reported that a new test schedule signed in the wake of the accident had called for the second attempt to test the core stage of the Soyuz-2-1v rocket in February 2013. Observers considered such a timeline too optimistic and predicted that no key organization involved in the project would sign a permission to proceed with the maiden flight of the rocket before the successful static firing of its core stage.

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Message Lun 27 Aoû 2012 - 20:50


patchfree a écrit:
no key organization involved in the project would sign a permission to proceed with the maiden flight of the rocket before the successful static firing of its core stage.


On ne voit évidemment pas une autorisation de vol réel avant que le test d'allumage et de fonctionnement au banc soit correct.
Si celui de février 2013 pouvait être réalisé dans les délais ... (ce qui suppose une anomalie dans le test raté .... mais pas un grave problème de conception) il y aurait quand même une bonne probabilité que le vol inaugural ait lieu avant la fin de l'année.

Observers considered such a timeline too optimistic
Sait-on s'ils ont fabriqué plusieurs exemplaires pour mener à bien les essais ou s'ils le font à l'unité pour pouvoir gérer "à vue" les modifications avant d'avoir un design final fiable ? (auquel cas le délai d'ici février pourrait être trop juste)
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Message Mar 4 Sep 2012 - 20:09


Début aujourd'hui des tests du pad soyouz adapté à la Soyouz 2.1v à Plesetsk avec la mise en place à vide (sans carburant) de la fusée sur son pad. Les tests vont durer 4 jours après quoi le fusée regagnera le MIK.

04.09.2012 / 17:07 carrier rocket "Soyuz-2.1V" taken to the launch site at Plesetsk test

September 4 at the cosmodrome "Plesetsk" in the flight tests took place on the export of a new launch vehicle modification "Soyuz-2.1V" to the launch complex (SC).
The so-called "dry" export - one of the most important stages of prelaunch, involves a comprehensive check of all systems and LV and SK-launch testing of all operations except fuel.
Transport RN at LC started at 07.00 GMT. Currently, "Soyuz-2.1V" with cargo weight layout installed in a vertical position in the starter and starter launch complex calculations started operations of the first launch day: docking pnevmokommunikatsy package, assembly diagrams thermostat, docking gas communications, etc. Work on launch complex will last 4 days, after which the rocket is released from the launch pad and returned to the assembly and test building for the analysis of its availability, as well as launch pad and starting calculations for subsequent start-up, the press service of Roskosmos.
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Message Mar 4 Sep 2012 - 20:31


Je ne suis pas sûr de bien faire le distinguo entre l'essai de l'étage qui a avorté et cette préparation du pad.
A Plesetsk ....c'est un modèle motorisé opérationnel ? Ou c'est juste une maquette pour les tests des opérations au pad ?

Le modèle motorisé opérationnel pour refaire l'essai au banc du premier étage .... il est encore en montage ?
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Message Mar 4 Sep 2012 - 20:53


montmein69 a écrit:Je ne suis pas sûr de bien faire le distinguo entre l'essai de l'étage qui a avorté et cette préparation du pad.
A Plesetsk ....c'est un modèle motorisé opérationnel ? Ou c'est juste une maquette pour les tests des opérations au pad ?

Le modèle motorisé opérationnel pour refaire l'essai au banc du premier étage .... il est encore en montage ?

Le lanceur à Plesetsk est celui qui était prévu pour le premier vrai vol test. Il aurait été utilisé si le test à chaud du premier étage sur banc avait fonctionné. Il le sera sans doute d'ailleurs s'il s'avère que seul le logiciel est en cause, mais bien sûr avec le nouveau logiciel...chargé et testé. A moins que de profondes modifications soient nécessaires.

Les moteurs, aussi bien le NK-33 que le moteur vernier RD-110R ont été testés sans problème sur banc. Dans l'essai (sur banc à Peresvet) qui a échoué il s'agissait de tester l'ensemble (premier étage) monté et fonctionnel . Il faudra donc réparer celui-ci (qui a été endommagé) et le retester sur banc. C'est la réussite de ce test qui donnera le feu vert. Ce qui explique le report à l'année prochaine du vol inaugural.
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Message Mer 5 Sep 2012 - 10:10


Une des nouvelles pousses de la cosmonautique russe est sur cette photo !!!!

Mais il faudra attendre 2013 aussi bien pour inaugurer la nouvelle famille Soyouz sur-vitaminée, que probablement pour voir une Angara one-core opérationnelle :bounce:
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Message Mer 5 Sep 2012 - 18:03


Ca fait tellement longtemps qu'on entend parler de je ne sais combien de projets russes qui partent dans tous les sens...
Ca fait vraiment plaisir de voir enfin quelque chose de concret émerger de tout ça !

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Message Mer 5 Sep 2012 - 19:09


Pour ceux qui ne l'aurait pas reconnu le pad aménagé à Plesetsk pour la Soyouz 2.1v est le Pad 43/4 autrement dit le complexe de lancement 17P32-C4.

"Стартовый комплекс 17П32-С4, пусковая установка №4, площадка №43" selon Anik sur forum NK.
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Message Mer 5 Sep 2012 - 19:12


nikolai39 a écrit:Ca fait tellement longtemps qu'on entend parler de je ne sais combien de projets russes qui partent dans tous les sens...
Ca fait vraiment plaisir de voir enfin quelque chose de concret émerger de tout ça !

En 2013 tu risques d'être heureux: 2 nouvelles fusées vont faire leur premier vol: l'Angara et la soyouz 2.1v LOL
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Message Mer 5 Sep 2012 - 19:56


patchfree a écrit:Pour ceux qui ne l'aurait pas reconnu le pad aménagé à Plesetsk pour la Soyouz 2.1v est le Pad 43/4 autrement dit le complexe de lancement 17P32-C4.

"Стартовый комплекс 17П32-С4, пусковая установка №4, площадка №43" selon Anik sur forum NK.

Mais peut-être que d'autres ont été plus attentifs que toi à ce qui se disait dans ce fil ! :blbl:

nikolai39 a écrit:On vient de me donner l'info comme quoi le premier lanceur Soyouz-2.1v commencera ses essais à Plesetsk la semaine prochaine.
Le transfert vers le pas de tir n°4 devrait avoir lieu le 23 août.

De toute façon, le pas de tir n°4 (17P32-4) est maintenant le seul pas de tir Soyouz opérationnel de Plesetsk.

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Message Mer 5 Sep 2012 - 20:15


Ce qui est encourageant c'est que les modèles qui vont voler en 2013, même si ce seront des lanceurs de capacité modeste, permettront ensuite à la famille de s'agrandir par assemblage de cores opérationnels ou adjonction de boosters eux aussi bien maitrisés.
On peut alors espérer que les délais seront moins distendus ... bien que l'on sache que rien n'est évident en fuséologie .... chaque lanceur a ses particularités et nécessite un développement minutieux.
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